Logo kdcl img

‘Maak winkels bevoorraden moderner’

De meer dan 1500 verschillende regels voor stedelijke...
11 juli 2017 / 85

De meer dan 1500 verschillende regels voor stedelijke distributie staan een slimme, schone en snelle bevoorrading in de weg. Dit stelt ondernemersvereniging evofenedex, die vandaag alle politieke partijen in de grote steden vraagt om samen aan een moderne bevoorrading te werken. De vereniging pleit voor één digitaal, nationaal loket waarop ondernemers de toegang tot de binnenstad kunnen regelen. De organisatie noemt dit een keiharde voorwaarde voor een emissieloze stadsdistributie in 2025.

Web stedelijke distributie

Namens 15.000 aangesloten handels- en productiebedrijven maakt evofenedex slimmere, schonere en snellere binnensteden inzet van de gemeenteraadsverkiezingen maart volgend jaar. In totaal schrijft evofenedex negentien grote gemeenten aan: Groningen, Haarlem, Amsterdam, Hilversum, Amersfoort, Utrecht, Leiden, Den Haag, Delft, Rotterdam, Breda, Den Bosch, Nijmegen, Arnhem, Tilburg, Eindhoven, Helmond, Venlo en Maastricht.

Handhaving

Steeds meer bedrijventerreinen en winkelstraten handhaven vervoersstromen door middel van cameratoezicht. Dat maakt het voor ondernemers met eigen vracht- of bestelauto’s extra belangrijk om de juiste informatie aan te leveren. Daarom pleit evofenedex voor meer duidelijkheid over alle regels en procedures. Nu tasten bijvoorbeeld supermarkten, drogisterijen, hoveniers of bouwbedrijven nog vaak in het duister over alle verschillende regels voor milieuzones, voertuigbeperkingen en venstertijden.

Dynamischer

In plaats van de huidige wirwar aan regels pleit evofenedex voor ‘meer doen met minder’ – meer resultaat met minder bewegingen en emissies. Dat kan volgens de vereniging door de regels dynamischer te maken. Zo zijn statische milieuzones wat evofenedex ouderwets en moeten zij plaatsmaken voor slimme zoneringen, met als doel een emissieloze stadsdistributie in 2025. Ook moeten gemeenten hun voertuigeisen zoveel mogelijk gelijk trekken. Uiteindelijk moet de toegang tot de stad via één loket te regelen zijn.