Logo kdcl img

Verpakken op maat bespaart fors op vervoer

De pakketbezorger belt aan met een enorme doos....
21 maart 2018 / 189

De pakketbezorger belt aan met een enorme doos. Bij opening rolt er een piepklein voorwerp uit, omhuld door plastic met lucht. Iedereen die weleens online bestelt, kent het fenomeen. Kan dat nou niet slimmer?

Jazeker, dat kan minstens 20 procent slimmer, volgens Danny Jonker en Ken Zschocke van Fontys Hogeschool Techniek en Logistiek. De docenten doen onderzoek naar verpakken op maat. Vorige week presenteerden ze hun bevindingen op het World Cargo Symposium in het Amerikaanse Dallas. Voor Jonker is het onderzoek onderdeel van zijn masterthesis voor Maastricht University. Hij hoopt voor de zomer af te studeren.

“We bestellen steeds meer online”, zegt Jonker. “Dat brengt allerlei vervoersbewegingen met zich mee, en zorgt voor opstoppingen. Kun je de bestaande netwerken nu niet schonen duurzamer en slimmer inzetten? Dat onderzoeken wij.”

90 procent lucht

Jonker en Zschocke richtten hun pijlen daarbij op het nutteloze vervoer van lucht. “Soms is dat wel 90 procent van het pakketje. Gemiddeld maakt een product rond de 35 tot 40 procent van een pakketje uit, zo bleek uit een steekproef”, vertelt Jonker. “Door dat aandeel lucht te verminderen, kun je de verpakkingskosten omlaag brengen, en heb je minder ruimte nodig voor opslag en vervoer.”

Er is een verpakkingsmachine op de markt die producten eerst scant, en daarna een doosje op maat maakt. Met die machine is het mogelijk om het volume van pakketjes met minstens 20 procent terug te brengen, stelt Jonker. Hij keek hoeveel kosten dat bespaart bij het vervoer.

500 dannyjonker

Volle trailers

Op het laatste stukje naar de klant niet zoveel, ontdekte hij. “Het aantal adressen dat een bezorger kan bezoeken in een dag is begrensd in tijd, dus het heeft niet zoveel effect als er meer pakketjes mee kunnen.” Maar bij het transport tussen twee distributiecentra (het ‘interhub transport’) levert slimmer verpakken wel winst op. “Door met volle trailers te rijden, kun je groot besparen. 20 procent minder volume spaart dan 20 procent in de kosten.”

Jonker en Zschocke schreven er een paper over. “Iemand wees ons erop dat we het konden insturen voor de Face-Up-competitie”, zegt Jonker. Die wedstrijd van de International Air Transport Association (IATA) is bedoeld voor nieuwe ideeën op het gebied van luchttransport. De twee Fontys-docenten behoorden tot de drie finalisten, en zo mochten ze spreken voor een vierhonderdkoppig publiek in Dallas. “Heel tof”, zegt Jonker, ook al wonnen hij en Zschocke uiteindelijk niet.

Maar waarom gebeurt het nog zo weinig, dat verpakken op maat? “De technologie is vrij duur, dus je hebt hoge volumes nodig om de machine rendabel te maken”, zegt Jonker. “Standaarddozen zorgen ook voor gemak bij het hanteren van pakketten.”

Betalen op volume

Bovendien zijn het de online winkels die de verpakkingsmachinemachine moeten kopen, terwijl het vooral de vervoerders zijn die er kosten mee besparen. “In Nederland wordt nog steeds vooral op basis van gewicht betaald, en niet op basis van volume, zoals in de VS”, zegt Jonker.

Volgens hem is er wellicht ingrijpen door de overheid nodig om dat te veranderen, om zo ook de CO2-uitstoot bij het transport terug te dringen.

Bron: https://bron.fontys.nl/verpakken-op-maat-bespaart-fors-op-vervoer/

Onderzoek gepubliceerd in nieuwe Logistiek+

Heeft u interesse in het hele onderzoek?

Op donderdag 29 maart wordt het nieuwe Logistiek+ Magazine gelanceerd tijdens het Topsector Logistiek Congres in het Philips Stadion in Eindhoven. Indien u aanwezig bent kom een exemplaar halen. Houd anders deze website in de gaten.

Onderwerpen

E-commerce