Logo kdcl img

Optimale en duurzame goederenstroom rondom het schouwburgplein

KennisDC Zuid-Holland Hogeschool Rotterdam citylogistics
17 oktober 2016 / 1501

Intro:

Een student van de Hogeschool Rotterdam heeft tijdens zijn afstudeerstage,  onderzoek gedaan naar het Schouwburgplein in Rotterdam op het gebied van bundelen. 

In het kader van de Green Deal 010 zero emission stadslogistiek, streeft de Gemeente Rotterdam naar de inzet van emissievrije transport en logistiek. De Gemeente werkt daarbij samen met TNO, EcoStars en vijf regionale transportbedrijven. Het uiteindelijke doel hiervan is: in 2020 mag de transport en logistiek geen schadelijke gassen meer uitstoten in de binnenstad van Rotterdam.

Dit wil de gemeente onder andere bereiken door partijen te zoeken in een straat die mee wil werken met deze doelstelling. Het doel van dit project is om uiteindelijk een straat of straten met 1 of meerdere oplossingen te kunnen opleveren aan de Gemeente Rotterdam.

Aanleiding voor dit onderzoek is de matige luchtkwaliteit in Nederland. De gemeente Rotterdam werkt aan duurzame oplossingen waarmee de luchtkwaliteit blijvend wordt verbeterd. Eén van de activiteiten uit de Roadmap naar emissievrije stadslogistiek in 2020, is het verduurzamen van de goederenstromen van en naar het Schouwburgplein. Dit betreft een samenwerking tussen de gemeente Rotterdam en de Rotterdamse Schouwburg, die optreedt als initiatiefnemer van het (Seven Square Endeavour) project.

De hoofdvraag bij dit project luidt: In hoeverre is het haalbaar om de goederenstromen van en naar het Schouwburgplein te bundelen (minder ritten) en deze goederenstromen op een duurzame (zero emissie) manier uit te voeren, onder voorwaarde dat minimaal de huidige volume wordt afgeleverd?



Voor de uitkomsten van dit onderzoek kunt u onderstaand verslag downloaden.

Insights artikel Optimale en duurzame goederenstroom rondom het schouwburgplein