Logo kdcl img

Regeldruk belast logistieke sector onnodig zwaar

De vele knelpunten in de logistieke ketens zoals...
27 november 2013 / 1496

De vele knelpunten in de logistieke ketens zoals ondernemers die dagelijks ervaren, maken duidelijk dat de juridische kaders niet aansluiten op de praktijk in de sector. De Rijksoverheid richt zich te veel op één specifieke schakel in de keten, op specifieke activiteiten binnen die schakels, en/of op één specifieke vervoersmodaliteit.

Op 17 juli 2012 heeft de Minister van Infrastructuur en Milieu een adviesaanvraag verzonden aan ACTAL In het kader van het Topsectorenbeleid heeft de Minister met de toenmalige minister van Economische Zaken,Landbouw en Innovatie – gevraagd advies uit te brengen over de mogelijkheden om de regeldruk in de logistieke sector te verminderen. ACTAL heeft een studie laten uitvoeren door TNO en op basis van dit onderzoek een aantal hoofdconclusies getrokken. Het onderzoek van TNO is bijgevoegd als bijlage, maar is ook als aparte publicatie beschikbaar op het Expertisecentrum.

Drie hoofdknelpunten leiden tot onnodig veel vertraging, irritaties en een stapeling van kosten in de logistieke sector:

  1. Het vervoermiddel – en niet het te vervoeren goed – staat centraal in de specifieke regelgeving voor de logistieke sector. Dit beperkt de flexibele inzet van vervoersmodaliteiten en de logistieke diensten die daarmee samenhangen.
  2. De complexiteit van sectorspecifieke regelgeving is sterk toegenomen. In sommige gevallen is deze voor ondernemers niet meer begrijpelijk en daardoor niet naleefbaar. 
  3. De kwaliteit van toezicht voor de logistieke sector is onvoldoende door een versnipperde invulling en een vaak beperkte dienstverlening.

ACTAL adviseert te komen tot een juridisch bestel dat het logistieke netwerk centraal plaatst. Bij deze herziening moet in ieder geval het volgende worden gerealiseerd:

  • harmonisatie van de wetgevende kaders voor wegvervoer, binnenvaart en spoorvervoer;
  • één (digitaal) vervoersdocument voor alle vervoersmodaliteiten;
  • het schrappen van de juridische belemmeringen voor samenwerking tussen toezichthouders in binnen- en buitenland;
  • een eenduidige organisatie van systeemtoezicht voor de logistieke sector;
  • het houden van inspecties op keteneigen rustmomenten;
  • het schrappen van de stapeling van douanevergunningen.

Insights artikel Regeldruk in bedrijf: sectorscan logistiek

Betrokken partijen Jaar Leestijd
ACTAL, Topsector Logistiek, TNO 2013 40 min

Relevante publicaties