Logo kdcl img

Studenten leren Synchromodaal denken met Synchromania

Hoe vervoer je een container van A naar...
29 juni 2016 / 2156

Hoe vervoer je een container van A naar B? Je kunt kiezen uit drie ‘modaliteiten’ zoals dat in vaktermen heet: schip, trein of vrachtauto. Maar er is meer. Welke route moet je gebruiken en wat moet het tijdstip van vertrek zijn om tijdig op de eindbestemming te arriveren? Om de optimale keuze te maken, gaan planners van containervervoer synchromodaal denken. Met computergame Synchromania leren ze dat op een speelse en spannende manier. Sinds kort wordt de game ook ingezet in het onderwijs.

99ef4d31834c2dc32a069cd8295daa590bff5c19

Logistieke Planning

Planners van containervervoer moeten rekening houden met een hele serie factoren. Om te beginnen zijn dat de kosten en de snelheid van het vervoer. Ook de wensen van de verlader en de keuze van een efficiënte route spelen een rol. Of dat niet genoeg is, moeten ze de ruimte op een truck, schip of treinwagon ook nog zo goed mogelijk benutten en bovendien letten op de duurzaamheid van het vervoer, met name op de CO2-uitstoot.

Fontys Hogeschool Techniek en Logistiek in Venlo, in samenwerking met het KennisDC Logistiek Limburg, nam Synchromania dit studiejaar voor het eerst op in het curriculum. Consultant Guy Somers is enthousiast: “De studenten zien dat samenwerking binnen de vervoersketen een beter product oplevert. Tegelijkertijd leren ze dat synchromodaliteit in theorie mooi is, maar dat werken onder tijdsdruk, met moeilijke klanten en met beperkte vervoerscapaciteit, gecompliceerd is. De vorm van een game sluit aan bij de belevingswereld van studenten, wat het lesgeven aantrekkelijker maakt.” Over de samenwerking met TNO is Somers tevreden: “Als er iets aan de hand is, dan is de service snel en doeltreffend. Maar de belangrijkste vraag is of de game studenten meer inzicht geeft in synchromodaliteit. Het antwoord op die vraag is zonder meer ja.”

Voor het volledige artikel ga naar website TNO.