Logo kdcl img

Blog: E-fulfilment; wie blijft achter en wie blijft over?

Het leveren van maatwerkoplossingen en het ontwikkelingen van...
02 december 2016 / 986

Het leveren van maatwerkoplossingen en het ontwikkelingen van informatiesystemen is vereist om te overleven in e-fulfilment

De logistieke verwerking van online bestellingen is een groeimarkt voor dienstverleners. Voor groeiende webwinkels die steeds meer en steeds grotere orders ontvangen, wordt de logistieke verwerking van deze orders een probleem. Omdat zij de orders zelf niet meer in-house kunnen verwerken, besteden ze de logistiek veelal uit aan gespecialiseerd e-fulfilmentbedrijven. E-fulfilmentbedrijven die het gehele e-fulfilmentproces, of onderdelen daarvan, uitvoeren profiteren op die manier van het groeiende aantal e-commerce bestellingen. Maar wat zijn nu de vereiste kerncompetenties voor e-fulfilmentbedrijven en hoe kunnen zij zich onderscheiden van andere dienstverleners in de branche?

E-fulfilmentbranche
In Nederland zijn ongeveer 70 logistieke dienstverleners actief die zich richten op e-fulfilment. De meeste e-fulfilmentbedrijven verzorgen zowel warehousing als value added services en distributie en retourenmanagement. Enkele bedrijven ontwikkelen daarnaast (in eigen beheer) informatiesystemen en zij voorzien hun klanten op die manier van ICT-koppelingen en real-time informatie. Doordat de meeste bedrijven onderling vergelijkbare diensten aanbieden, is de mate van onderlinge differentiatie klein en ontstaat een relatief competitieve branche. Om te kunnen overleven, moeten e-fulfilmentbedrijven daarom toegevoegde waarde bieden aan hun klanten en zich onderscheiden van de concurrentie.

Maatwerkoplossingen
Een eerste manier waarop e-fulfilmentbedrijven toegevoegde waarde kunnen leveren is het onderhouden van goede relaties met hun klanten; customer intimacy. Klanten hebben grote behoefte aan value added services, ontzorging en maatwerk. Deze factoren spelen dan ook een centrale rol in de beslissing van de klant om e-fulfilment uit te besteden. Hoewel de prijs daarnaast ook een rol blijft spelen, is deze meestal niet doorslaggevend voor de klant. Door processen te ontwerpen voor individuele klanten en maatwerk aan te bieden, kunnen e-fulfilmentbedrijven deze toegevoegde waarde bieden en kunnen zij zich onderscheiden van hun concurrenten.

ICT
Ten tweede is een goed ontwikkelde ICT-competentie van cruciaal belang om te overleven als e-fulfilmentbedrijf. Zij moeten voortdurend blijven investeren in de ontwikkeling van nieuwe toepassingen om het proces van orderafhandeling zo optimaal mogelijk te beheersen. Door informatiesystemen te ontwikkelen die klanten real-time inzicht bieden in onder meer voorraden en orderstromen, kunnen zij hun klanten voorzien van strategisch relevante informatie die hen in staat stelt betere beslissingen te nemen.

Conclusie
De concurrentie in de e-fulfilmentbranche is hevig; er zijn veel onderling vergelijkbare bedrijven actief in de branche en gestimuleerd door de aantrekkelijke groeicijfers binnen e-commerce treden nog steeds nieuwe bedrijven toe. De branche gaat daarom door roerige tijden en e-fulfilmentbedrijven moeten zich onderscheiden om te kunnen overleven in de markt. Hiervoor is het leveren van maatwerkoplossingen en toegevoegde waarde, bijvoorbeeld door technologische toepassingen, cruciaal.

Bron: e-fulfilmenthub.nl