Logo kdcl img

Ketenplatform SICIS verbetert integriteit en voorspelbaarheid van containerstromen.

In het EU-project INTEGRITY is een IT-platform (SICIS...
31 december 2011 / 544

In het EU-project INTEGRITY is een IT-platform (SICIS - Shared Intermodal Container Information System) ontwikkeld dat zowel voor de industrie als voor autoriteiten transparantie in de supply chain creeert en deze partijen in staat stelt om de betrouwbaarheid, voorspelbaarheid en integriteit van de ladingstromen in de wereldwijd containertransporten te optimaliseren.

Van september 2009 tot en met mei 2011 zijn meer dan 5400 containers in de logistieke keten gevolgd in het open IT-platform op verschillende trade lanes van China naar Europa, door het consolideren van alle relevante gegevens en gebeurtenissen die tijdens het transport zijn gegenereerd

Resultaten

SICIS is een open IT-platform en biedt verschillende functies. Zo werden er bijvoorbeeld interfaces naar terminalbesturingssystemen ontwikkeld om terminalboodschappen in de systeem. Een ander belangrijk kenmerk is de koppeling van de containerbewakingsgegevens aan het AIS-vaartuig trackinginformatie van satellieten. Een verdere SICIS-functie, speciaal voor de douane, is de mogelijkheid om consignatiegegevens te uploaden, die door de Douane kunnen worden gebruikt voor optimalisatie van risicobeoordelingsprocessen.

De bedrijfsevaluatie uitgevoerd binnen de project afgesloten met een positieve feedback op het SICIS-systeem. De meeste gebruikers waren bewust van de potentiële voordelen van de implementatie en het gebruik van het SICIS-systeem.

Volgens de Integrity-partners kan SICIS eenvoudig worden toegepast op andere trade lanes wereldwijd, vanwege zijn geavanceerde interfacemogelijkheden, die gegevensuitwisseling met andere systemen mogelijk maken. Onder andere interfaces naar platforms zoals de EU-projecten die SmartCM verhandelt met vergelijkbare aspecten van zichtbaarheid van containers en CHINOS die het probleem van RFID aanpakken containerlogistiek werden ontwikkeld. Verder werd gegevensuitwisseling met partners uit de keten zoals bijvoorbeeld een grote terminaloperators opgericht gedie gegevensuitwisseling met SICIS uitvoeren.

Als belangrijke gebruikers van de aanpak worden de commerciële deelnemers in de keten (3PL's, cargo eigenaars, exporteurs, transport- en havenbedrijven) en autoriteiten (voornamelijk douane) gezien voor het creëren van een win-win situatie voor beide groepen. Vanwege de actieve betrokkenheid van Douanediensten langs de beoogde demonstratieketens, alsmede de nauwe band met het EU / China Customs Project, zijn eenvoud van de administratie, samen met ondersteunende maatregelen en prikkels, zoals b.v. de green lane voor beveiligde transporten onder supervisie, eveneens afgedekt.

Wat nu te doen?

Beschikbaarheid van informatie in de keten is een terugkerend thema voor het maken van goede risico-analyses en daarmee een vlotte en voorspelbare afhandeling van douane procedures, hetgeen leidt tot een hogere logistieke betrouwbaarheid en beheersing van kosten. De IT-bedrijven die deelnemen aan Integrity hebben de ontwikkeld functionaliteit opgenomen in hun eigen ICT-systemen. In de projecten CASSANDRA en CORE worden de ontwikkelde concepten verder uitgewerkt.

Insights artikel INTEGRITY Final Report

Auteur Betrokken partijen Jaar Leestijd
Nils Meyer-Larsen, Marcel van Oosterhout, Albert Veenstra, Rob Zuidwijk, Jan van Daalen Rotterdam School of Management, Institute of Shipping & Logistics, CBRA, FDRC, HIT 2011 60 min

Relevante publicaties