Logo kdcl img

Is frictieloze handel met Verenigd Koninkrijk mogelijk na Brexit?

Brexit introduceert onvermijdelijk frictie voor pan-Eropese supply chains...
17 augustus 2017 / 1369

Brexit introduceert onvermijdelijk frictie voor pan-Eropese supply chains van en naar het Verenigd Koninkrijk (VK). Er is geen toekomstige relatie tussen de EU en het VK denkbaar die handelaren 'exact dezelfde voordelen' biedt als EU-lidmaatschap. Hoewel er geen perfecte oplossing is, onderzoekt dit document alle mogelijke opties en vondsten die de introductie van nieuwe handelsbarrières kunnen verzachten. Het artikel bespreekt vijf mogelijke modellen voor de relatie tussen het VK en de EU.

Vrijhandelsovereenkomst

Een diepgaande en veelomvattende vrijhandelsovereenkomst zou in theorie vele obstakels kunnen verwijderen als het veel verder gaat dan elke overeenkomst waar de EU al mee heeft ingestemd met een ander derde land. Over het algemeen geldt: hoe dieper de overeenkomst, hoe groter het verlies van controle over wetten en voorschriften. Zonder een verzachting van 'rode lijnen' aan de kant van het VK of de EU, is het moeilijk in te zien hoe een deal de introductie van wettelijke belemmeringen kan voorkomen. Zelfs als dat zou kunnen, zouden Britse exporteurs nog moeten bewijzen dat goederen afkomstig zijn uit de EU om in aanmerking te komen voor preferentiële tarieven. Een deal is zo uitgebreid dat dit in het artikel 50-venster waarschijnlijk niet wordt afgerond.

Douane-unieovereenkomst

Een douane-overeenkomst zoals de overeenkomst tussen de EU en Turkije kan helpen om oorsprongs-controles te voorkomen. Maar Turkije is verplicht om het gemeenschappelijke tarief van de EU te hanteren als externe tarief, hetgeen het vermogen om een ​​onafhankelijk handelsbeleid te voeren belemmert. En als haar douane-unie alleen van toepassing is op industriële goederen, zij wordt nog steeds geconfronteerd met grenscontroles  voor landbouwproducten en zijn vrachtwagens niet vrij om in de EU te circuleren. Dit betekent lange files aan de Turks-Bulgaarse grens. Het VK zou misschien landbouwproducten in een douane-unieovereenkomst willen opnemen (om te voorkomen dat de Ieren controles uitvoeren aan de grens) - maar de prijs zou waarschijnlijk zijn om de EU-regels te blijven naleven.

Interne markt

Een verblijf in de interne markt, zoals Noorwegen, zou het VK in staat stellen een onafhankelijk handelsbeleid te voeren, maar tegen de prijs van de controles van oorsprong en het aanvaarden van EU-regels, zonder formeel zeggenschap over hen. Deze optie gaat het verst in het handhaven wrijvingsloze handel in termen van diensten, maar exporteurs moeten nog steeds de oorsprong bewijzen voor goederen en landbouw- en visserijproducten (die niet onder de verordening van de Interne markt vallen en te maken krijgen met grenscontroles aan de grens). Alle leden van de interne markt aanvaarden de 'viervrijheden van vrij verkeer van goederen, arbeid, diensten en kapitaal' en dragen bij aan de EU-begroting.

Lidmaatschap van de interne markt en een douane-unieovereenkomst

Lidmaatschap van de interne markt en een douane-unieovereenkomst komt het dichtst bij het minimaliseren van verstoring. Dit kan nodig zijn als een overgangsperiode regeling, maar als een permanente regeling is het eigenlijk gewoon een EU-lidmaatschap zonder de instellingen of toezeggingen en, cruciaal, zonder de politieke invloed.

Europese Unie verlaten zonder deal

Het verlaten van de Unie zonder deal is een recept voor maximale verstoring. Dat geen van de grote handelspartners van de EU met de EU handelt op basis van WTO handelsverdragen geeft de onaantrekkelijkheid van deze optie aan. Het zou documentcontroles betekenen, testen en inspecteren aan de grens. Tarieven zouden het concurrentievermogen van veel sectoren aantasten.

Conclusie

Om haar standpunt te bepalen in de onderhandelingen over de toekomstige relatie van het Verenigd Koninkrijk met de EU, moet de Engelse regering volledig inzicht hebben in de kosten van verstoring van toeleveringsketens voor het bedrijfsleven - en de bronnen van die kosten  (oorsprongsregels, regelgevend controles, mogelijke vertragingen van de grenzen) - en deze afwegen tegen de voordelen van bijvoorbeeld meer regelgevingsflexibiliteit of de mogelijkheid om nieuwe handelsovereenkomsten te sluiten. Ook moet de Engelse regering realistisch zijn over de mogelijke snelheid van implementatie van aanpassing door de overheid en door bedrijven. Bovenal moet de Engelse regeing haar analyse van kosten en baten publiceren om een geïnformeerd debat over de onderhandelingsprioriteiten mogelijk te maken. Volgens de onderzoekers ontbreekt het daaraan in de periode sinds het EU-referendum in juni 2016.

Insights artikel Frictionless trade? What Brexit means for cross-border trade in goods

Auteur Betrokken partijen Jaar Leestijd
Alex Stojanovic, Jill Rutter Institute for Government (UK) 2017 40 min