Logo kdcl img

Consequenties van het Douanewetboek van de Unie voor informatiesystemen van douane en bedrijfsleven

CLECAT en het CORE-project organiseerden een bijeenkomst met...
27 november 2015 / 639

CLECAT en het CORE-project organiseerden een bijeenkomst met de Douane, expediteurs, verladers en carriers over de consequenties van de nieuwe douanewet, bezien vanuit de verschillende invalshoeken. Datakwaliteit, verbeterde beschikbaarheid van gegevens en risico-relevante informatie zijn de belangrijkste IT-vraagstukken voor de overheid en het bedrijfsleven.

Tijdens de workshop die georganiseerd werd door CLECAT en het CORE Project was het belangrijkste doel om inzicht te krijgen in de kwesties rond de uitvoering van de nieuwe douanewet met betrekking tot het binnenbrengen van goederen in de EU. Hierbij was het tevens van belang om te onderzoeken hoe het CORE-project de doelstellingen van de wetgeving op een gecoördineerde en coherente wijze kan ondersteunen. De consequenties van deze nieuwe procedures voor zowel de IT systemen van handelende bedrijven als de douane stond hierin centraal.

De belangrijkste strategische doelstellingen van de nieuwe Advance Cargo Information System (ICS 2.0) zijn onder meer de verbetering van de datakwaliteit en het vervullen van afspraken en de verbeterde beschikbaarheid van gegevens en risico-relevante informatie.  Deze informatie zou moeten worden gedeeld binnen de douane-gemeenschap  en zou de samenwerking tussen de nationale autoriteiten en de verschillende organisaties in de supply chain moeten verbeteren. 

De verschillende partijen gaven aan dat er een aantal problemen zijn rondom de implementatie van het nieuwe regelgevingskader, en dat het project CORE een rol daarbij kan spelen. Allereerst is er het voornemen om in de pre-arrival security aangifte een zescijferige HS-code te verschaffen, een uitdaging voor een aantal van de stakeholders. In Nederland is zo’n HS-code momenteel niet verplicht, aangezien een paklijst voldoende is. In de ogen van verschillende bedrijven ondersteunt de HS-code geen veiligheidsrisicobeheer. Ten tweede worden eisen aangescherpt rond het verstrekken van vervoersdata, wie zijn de verzender en ontvanger van de goederen. Dit stelt uitdagingen, in het bijzonder aan het express vrachtvervoer aangezien in veel gevallen de vervoerder niet bekend is bij de expediteur. Aanzienlijke investeringen zijn al gedaan en zullen in de toekomst nodig zijn, door alle partijen. Tegelijkertijd moet er een grotere inspanning worden gedaan op de coördinatie hiervan om een efficiënt en goed werkend systeem te krijgen dat de veiligheid verbeterd en efficiënt is voor alle partijen. Een open dialoog in een vroegtijdig stadium kan helpen om te voorkomen dat verkeerde keuzes worden gemaakt en de handel met onnodig hoge investeringen wordt opgezadeld. Via de toegevoegde links is het visiedocument ICS2.0 te vinden en het aangepaste Multi Annual Strategic Plan voor 2016 waarin de huidige ontwikkelingen zijn uitgewerkt

Insights artikel "Importing into the EU under the new Union Customs Code" - workshop presentations

Auteur Betrokken partijen Jaar Leestijd
Klemen Oven, Damian Viccars, Lennart Heip, Dominique Willems, Wout Hofman CLECAT, European Commission, World Shippers Council, TNO, European Shippers Council 2015 25 min