Logo kdcl img

Gratis tool helpt Zeeuwse transportbedrijven bij verduurzamen wagenpark

Wat is voor een transportbedrijf het beste moment...
28 april 2021 / 171

Wat is voor een transportbedrijf het beste moment om over te stappen van dieseltrucks op een elektrisch wagenpark? Elk logistiek bedrijf weet dat het iets aan zijn CO2-uitstoot moet doen, maar kun je dat het beste nu doen of pas over een paar jaar? Een tool, die is gemaakt door onderzoekers van het lectoraat Supply Chain Innovation van de HZ University of Applied Sciences helpt Zeeuwse ondernemers bij deze overstap.

Ondernemers in de Zeeuwse mobiliteitssector moeten volgens het klimaatakkoord in 2030 een CO2-reductie van 49 procent ten opzichte van 1990 hebben gerealiseerd. Aangezien er op vrachtwagens een afschrijvingstermijn zit van minimaal zeven jaar moeten veel ondernemers de komende tijd besluiten of ze overstappen op een ander type voertuig (elektrisch, waterstof of een andere bron). Ondernemers in de Zeeuwse mobiliteitssector moeten volgens het klimaatakkoord in 2030 een CO2-reductie van 49 procent ten opzichte van 1990 hebben gerealiseerd. Aangezien er op vrachtwagens een afschrijvingstermijn zit van minimaal zeven jaar moeten veel ondernemers de komende tijd besluiten of ze overstappen op een ander type voertuig (elektrisch, waterstof of een andere bron).

Geen makkelijke beslissing

Makkelijk is dat niet. Tal van factoren spelen mee, zoals de stand van de techniek, betaalbaarheid van elektrische wagens, beslissingen van de concurrentie, of er heffingen komen voor dieseltrucks en de beschikbaarheid van subsidies. “Het is een moeilijke beslissing voor ondernemers. Ze kunnen ondersteuning zeker gebruiken. Als ze nu nog een nieuwe dieseltruck kopen, is dat misschien goedkoper dan een elektrische, maar in 2025 mag je Rotterdam al niet meer in met een diesel”, zegt HZ-onderzoeker Jakolien van der Meer.

Zero Emissie Transport Kompas (ZET Kompas)

De HZ-onderzoekers hebben alle variabelen in een model gegoten en een tool ontwikkeld om de totale eigendomskosten te berekenen. Op basis van de uitkomsten kunnen Zeeuwse ondernemers een onderbouwd besluit nemen over welk type voertuigen ze moeten kopen. De ontwikkeling van ZET Kompas is onderdeel van het project Zero Emission Transport. Hierin werken de HZ, Zeeland Connect, Economische Impuls Zeeland, Scalda, de provincie en transportbedrijven aan het realiseren van de klimaatdoelstellingen in de Zeeuwse transportsector. Het wordt gefinancierd met geld uit Brussel via het OPZuid-programma en een subsidie van de provincie.

Veertig bedrijven

Gedeputeerde Jo-Annes de Bat heeft donderdag 22 april de eerste drie rapporten uitgereikt aan de transportbedrijven Verhelst Transport, Wielemaker en Zuidwest Logistiek. Zij weten wanneer ze het beste de overstap naar een duurzaam wagenpark kunnen maken, wat het kost en hoeveel CO2 ze uitstoten. Zij zijn de eerste drie bedrijven waar ZET Kompas is toegepast. Onderzoekers en studenten van de HZ willen de tool inzetten bij nog eens veertig Zeeuwse logistieke bedrijven.

Logo zeeland